Att bo hos oss

Vår målsättning är att du ska trivas och känna dig trygg i ditt hem. Vi lovar att göra vårt yttersta för detta och hoppas också att du kan hjälpa till i det arbetet. Tillsammans kan vi utveckla boendet. På de här sidorna finns bland annat lite tips och goda råd som vi vill dela med oss av.

Vad kan du begära av oss?

  • Vi finns till hands när du vill nå oss.
  • Brister i bostaden eller boendet åtgärdas så fort vi kan efter att du meddelat oss.
  • Vi underhåller bostaden.
  • Värme och vatten finns.
  • Lättillgänglig TV, Internet och Telefoni

Vad kan vi begära av dig?

I och med det skriftliga avtal som upprättas mellan oss följer även vissa skyldigheter för dig som hyresgäst. De innebär att:

  • Lägenheten används som avtalats (bostad)
  • Du vårdar bostaden väl
  • Du genast anmäler fel och brister i bostaden eller fastigheten till oss
  • Hyran betalas månadsvis i förskott
  • Du inte stör grannar och omgivning samt visar sundhet, ordning och gott skick
  • Du inte överlåter bostaden eller hyr ut den i andra hand utan tillstånd från oss
  • I övrigt enligt vad som föreskrivits i hyreslagen gäller, http://hyreslagen.com/

Frågor och svar

Att visa hänsyn

För att vi skall få ett trevligt boende finns en del saker som vi bör tänka på för oss som bor inom Stiftelsen Arjeploghus fastighetsbestånd. Genom att följa trivselreglerna kan såväl gammal som ung bidra till den goda gemenskapen i vår trappuppgång/bostadsområde.

Gården är ingen parkeringsplats

Vår gemensamma utemiljö blir ännu mer trivsam om vi använder de uppställningsplatser som är avsedda för cyklar och mopeder.

Respektera parkeringsbestämmelsen på gårdsplanen. Vid flyttning, om du är rörelsehindrad eller vid transport av tunga och skrymmande laster är det givetvis tillåtet att köra in. Kom dock ihåg att avlägsna bilen snarast! Detta är främst viktigt för att eventuella sjuktransporter etc skall ha fri framkomlighet till porten.

Gårdarna

Katter skall hållas under uppsikt och hundar skall vara kopplade, så att de inte stör eller förorenar i sandlådorna, på gångvägarna och grönområdena. Apropå föroreningar så lämnar vi givetvis inte heller några cigarettfimpar, snusprillor etc på gården.

Genom att visa hänsyn och gott omdöme, kan vi alla njuta av vistelsen utomhus.

Trivsel

Tänk på att ditt golv är grannens tak. Det är därför viktigt att du t.ex. inte låter TV, radio eller stereo stå på för högt. Detta är särskilt viktigt mellan kl. 22:00 och 07:00, då vi bör iaktta ”största möjliga tystnad”. Om du planerar att ha fest, meddela då grannar i god tid om detta.

Vi vill alla ha det fint i lägenheterna. Därför är det ibland nödvändigt att borra, spika och såga. Detta görs på vardagar mellan kl 07:00 och 20:00 samt lördagar och söndagar fram till kl 16:00.

Gemensamma utrymmen

Tillsammans ansvarar vi för entré, trapphus och övriga gemensamma lokaler. Därför är det viktigt att vi förvarar våra saker i de utrymmen som har tilldelats oss och låter övriga utrymmen vara fria.

Det får inte stå barnvagnar, rollatorer, cyklar eller annat gods utanför era dörrar. Trappan är Er brandväg, den måste vara framkomlig!

Lägg inte heller torkmatta utanför längenhetsdörren, då detta utgör hinder för städning

För allas trevnad, rök inte i våra gemensamma utrymmen och glöm inte att släcka ljuset och låsa när du går.

Tvättstugorna

Viktigt är att vi följer anvisningarna som finns i tvättstugorna. Då går arbetet lättare och våra maskiner fungerar bra och håller längre.

Naturligtvis gör vi rent i tvättstugan efter vårt tvättpass exempelvis sopar och torkar golv samt gör rent filter i torktumlaren.

Om skada eller något annat fel uppstår – gör omedelbart en felanmälan till Stiftelsen Arjeploghus på telefon 0961-14 304 alternativt på www.arjeploghus.se

Avflyttningsbesiktning

Vid avflyttning kommer alltid en besiktning att genomföras. Där kollas att städningen är godkänd, skador på lägenheten och slitage, att det inte är kvar några grejjer, att förråd är tomma och bara allmänt skick på lägenheten. Besiktning är det sista som görs på en lägenhet, är besiktningen godkänd är den redo att lämna och du som hyresgäst kan lämna in nycklar.

Vid en besiktning ska lägenheten vara flyttningsstädad. Det betyder att alla golv ska vara dammsugda och skurade, alla ytor ska vara dammtorkade. Det ska mer eller mindre inte gå att hitta damm i lägenheten, alltså en riktigt riktigt noggran städning av lägenheten. Under fliken besiktning på startsidan kan man ladda ner en städchecklista där man kan kolla vad som ska städas. Har du några frågor om besiktning så ring gärna oss på 0961-14304.Med fördel får man gärna boka besiktning i förväg och inte komma samma dag

I regel så lämnas det alltid ut minst 3 nycklar till en hyresgäst vid inflytt samt en tvättnyckel. Alla dessa 3 nycklar samt tvättnyckeln ska återlämnas vid avflyttningsbesiktningen. Har man tappat bort en eller flera nycklar kommer detta leda till att vi måste byta cylinder till lägenheten och beställa nya nycklar. Vid ett cylinderbyte kommer vi debitera hyresgästen 3000:- 

Balkong
Det är tillåtet att vädra men inte skaka mattor och sängkläder från din balkong. Undvik att grilla på balkongen eftersom röken kan vara störande för dina grannar även om du bor högst upp. Balkonglådor ska monteras på räckets insida.

Håll din uteplats fri från snö och is. Lämna inte fönster och dörrar öppna så att vatten- och frysskador kan uppstå. Undvik förvaring av brännbart material på din balkong/altan.

Bilar på innergård

Bilåkning i området

Barn ska kunna leka säkert inom bostadsområdet och föräldrar skall kunna känna sig trygga.

Undvik att köra bil eller annat fordon inne i bostadsområdet.

Om du måste köra in för i- eller avlastning, kör sakta och försiktigt. Tänk på barnen!

Tänk också på att bilvägar, körbanor och parkeringsplatser är dåliga lekplatser för barnen.

Se till att barnen åker cykel, kälke, skidor, pulka och skateboard på trafikfria platser.

Brandvarnare
Samtliga Ajeploghus lägenheter är utrustade med brandvarnare.

Hyresgästen ska själv testa brandvarnaren med jämna mellanrum genom att trycka på knappen.

Byt batteri vid behov (Om brandvarnaren börjar pipa med jämna mellanrum).

Fungerar inte brandvarnaren som den ska, eller är den flera år gammal: Kontakta felanmälan så byts den ut mot en fungerande produkt.

Byte lägenhet
Om du vill byta lägenhet ber vi dig ringa 096-14301 eller besöka Arjeploghus på Torggatan 5 så får du information om vad som gäller.
Diskmaskin
Eventuell installation i lägenheten ska ske av auktoriserad installatör och med godkännande av Arjeploghus. Installationen och eventuella reparationer bekostas av hyresgästen själv.
El
De flesta hyresgäster har eget abonnemang för hushållselen och väljer själva vilken elleverantör kontrakt tecknas med. Du måste själv anmäla till din elleverantör när du flyttar in och ur lägenheten. Glöm inte att abonnemanget ska avslutas när hyresavtalet upphör.

El igår i hyran på dessa områden : Björkgatan 18-28 , Domängatan 2, Jakobsgatan 1-5,Drottninggatan 46-50 , Storgatan 24 , Stor/Torggatan 1.

Fest
Fest får man ha så länge man inte stör sina grannar..

 

Frågor och svar

Hittar du ej det du söker under flikarna, kan du vid andra frågor ringa 0961-14301 för att komma till kontoret eller 0961-14304 för att komma till vaktmästare. 

Förråd

Till de flesta lägenheter finns det ett förråd som följer med lägenheten. Alla förråd är uppmärkta med adress eller samma tvättnyckelnummer som lägenheten. Vet du ej vars ditt förråd är eller om du behöver hjälp med att hitta det, kontakta oss gärna

 

Hemförsäkring

Hemförsäkring

Du som bor i Stiftelsen Arjeplogs lägenheter bör ha en hemförsäkring.

Med en hemförsäkring får du ett viktigt grundskydd för ditt hem, dina saker och dig själv som gör att du kan få hjälp eller ersättning om något oväntat inträffar.

Strunta inte i en hemförsäkring

En hemförsäkring är viktig av flera skäl. Om dina eller andras saker skadas vid en brand eller vattenskada i din lägenhet är det via din hemförsäkring ersättning utbetalas. Om det till exempel skulle brinna i huset du bor i och intekan bo kvar är det via hemförsäkringen du får evakueringsbostad.

Om du saknar hemförsäkring kan du och din familj i värsta fall stå utan bostad om lägenheten på grund av en skada inte går bo i.Hemförsäkringen skyddar dig även om lägenheten inte går att återställa och du därmed förlorar ditt hyresavtal.

Hyran
  • Du betalar din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du en hyresavi där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald.
  • Betala din hyra i tid då slipper du extraavgifter i form av påminnelseavgift och ränta.
  • Om du inte skulle få några hyresavier från oss eller om din avi kommit bort är det ändå ditt ansvar som hyresgäst att betala din hyra i tid.
  • Förutom en pappersfaktura kan du få hyresavin skickad som e-faktura eller som PDF via epost. Hyresavin kan du även hitta på Mina sidor. Vi ser gärna att ni väljer andra alternativ än pappersfaktura.
  • Du kan även välja att betala din hyresavi via autogiro då skickas ingen pappersfaktura men du kan fortfarande se din hyresavi på Mina sidor.
  • Betalar du inte i tid har du enligt Hyreslagen 12 kap, 42 5 förverkat din hyresrätt och Stiftelsen Arjeploghus har då rätt att säga upp avtalet i förtid. Hyresrätten kan du få tillbaka om du betalar din hyresskuld enligt Hyreslagen 12 kap, 43 5. Om det skulle uppstå några problem med hyresbetalningen kontakta Stiftelsen Arjeploghus : 0961-14302.

 

Inflyttning
Vi vet att du är ivrig att komma på plats i ditt nya hem så snabbt som möjligt, men vi vill passa på att tipsa om några saker som kan vara bra att känna till när det är dags att flytta in.

När kan du flytta in?

Du har rätt att flytta in klockan 12.00 dagen då ditt hyresavtal börjar att gälla. Är det en lördag, söndag eller helgdag som avtalet börjar att gälla sker inflyttning tidigast kl. 12.00 den första vardagen efter helgen.

Adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket ( www.skatteverket.se/flytta ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring ( www.adressandring.se ).

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan

Nycklarna

Alla nycklar hämtas på Stiftelsen Arjeploghus. Vill du har fler nycklar till din lägenhet kan du beställa det på vårt kontor.Kostnaden för extra nycklar får du stå för själv.

Tänk på att om du tappar bort någon nyckel, får du bekosta ett låsbyte när du flyttar från lägenheten.

Inkoppling av el

De flesta hyresgäster har eget abonnemang för hushållselen och väljer själva vilken elleverantör kontrakt tecknas med.

Du måste själv anmäla till din elleverantör när du flyttar in och ur lägenheten. Tex  Vattenfall  .  Glöm inte att abonnemanget ska avslutas när hyresavtalet upphör.

Följande adresser  ingår hushållsel för närvarande .

Drottninggatan 46-50 , Jakobs/Domängatan, Stor/Torggatan, Björkgatan , Gräns/Vintergatan

Gå igenom lägenheten

När du flyttar in i en lägenhet är det viktigt att du själv kontrollerar om det finns några brister som inte finns med i besiktningsprotokollet. Kontakta oss så fort som möjligt och senast inom 7 dagar om du hittar fel eller brister som inte finns upptaget i besiktningsprotokollet.

Uthyrning av bilplatser sker via vår bostadsförmedling.
Telefon: 0961-14 301

Miljö

Sopor och avfall

Det är viktigt att vi tillsammans tar ett miljöansvar och respekterar de föreskrifter som gäller för sortering av sopor i olika fraktioner. För vissa produkter gäller ett så kallat producentansvar som innebär att produkter ska kunna återlämnas vid speciella stationer inom ett rimligt avstånd från bostaden.

Kom ihåg att mediciner ska återlämnas till apotek och att olika lösningsmedel som lacknafta, penseltvätt, klorin osv. inte får spolas ner i avloppet. Normalt kan dessa lämnas till återvinningsstationen.

Läs mer på kommunens hemsida

Bli klimatsmart – hemma

Några enkla råd för miljön och vår gemensamma plånbok:

  • Duscha istället för att bada. Rikta inte duschstrålen mot väggen
  • Teckna avtal för el märkt Bra Miljöval – grön el
  • Meddela oss om kranar eller WC-stol står och droppar
  • Använd diskbalja istället för att skölja under rinnande vatten
  • Låt aldrig TV, dator, DVD och video stå på i standbyläge Stäng av med strömbrytaren
  • Lägg lock på kastrull vid matlagning
  • Tina djupfryst i kylskåpet så sparar du el. Frosta av frysen minst en gång per år
  • Använd vattenkokare istället för att värma på spisen
  • Byt ut vanliga glödlampor mot lågenergilampor
  • Köp lokalt producerat, ekologiskt odlade produkter
  • Tvätta lätt smutsad tvätt i 40 grader istället för 60
  • Vädra kort och intensivt
  • Sätt upp ”Ingen reklam, tack” på dörren. Sparar på naturens resurser.
  • Släck lampor och armaturer när du lämnar rummet.
Nycklar

Du har själv ansvaret över nycklarna som du har kvitterat ut till din lägenhet. Du ska alltid få minst 3 nycklar till din lägenhet och en tvättnyckel ifall du har en tvättstuga hörande till lägenheten. Tappar du bort dessa så kommer du bli återbetalningsskyldig. En enstaka nyckel kostar ca 500:- kr. En tvättnyckel kostar ca 200:- kr. Tappar du bort en nyckel till lägenheten och du kan inte heller uppvisa att den är förstörd, då måste vi byta cylinder till din lägenhet. Ett cylinderbyte kostar 3000:- kr, så det är väldigt viktigt att du håller reda på dina nycklar!

Persienner

Vi på arjeploghus tar inte ansvar över persiennerna i din lägenhet. Vi reparerar inte längre persienner och vi köper ej in nya. Skötsel, underhåll och byte av persienner måste hyresgästen sköta själv. Finns det persienner när du flyttar in är det fortfarande på ditt ansvar om du vill ha kvar dom och byta ut dessa om de går sönder. 

Skadedjur

Om du skulle få skadedjur i din bostad måste du omedelbart kontakta Arjeploghus så att vi kan vidta åtgärder och förhindra spridning.

 

 

Studsmattor

 OBS Studsmattor är ej tillåtna på våra gårdar och områden

Tapetsera

​Kontakta Arjeploghus om du själv vill tapetsera om i din lägenhet.

Arbetet som du själv gör måste vara fackmannamässigt utfört, annars kan du bli ersättningsskyldig vid avflyttning. Vi ser också helst att det är så kallade neutrala tapeter. 

 

Tittöga

Om du vill ha ett såkallat tittöga i din dörr måste du bekosta installationen själv. Ta alltid med Arjeploghus innan inköp och montering.

 

 

Trygghet
Hemmet är nog den mest trygga och säkra platsen i de flestas tillvaro men ibland kan olyckan vara framme. Som tur är finns det en hel del du kan göra själv för att förhindra olyckor.

Elektricitet

Elektricitet orsakar årligen många olyckor. Det enda du själv måste göra i din bostad är att byta glödlampor och säkringar som går sönder. Elinstallationer och lagning av elektrisk utrustning gör du klokt i att överlåta till en fackman. Kontakta oss om strömbrytare, vägguttag eller fasta installationer behöver bytas eller lagas i din bostad. Samma sak gäller om du ser skadade elkablar, elkontakter osv i trapphus, källare eller ute i bostadsområdet på belysningsstolpar osv.

Eluttag för takarmaturer

Husets ålder avgör vilket eluttag för takarmatur som finns. I hus byggda eller ombyggda efter 1996 finns skyddsjord för takarmatur. Om du har ”tillräcklig kännedom” så får du själv byta kontakten på din armatur, men du får inte byta kontakten i taket.

El och våtutrymmen

I badrum och våtutrymmen ska alla elektriska installationer vara fasta eller ha ett särskilt uttag kopplat till jordfelsbrytare. Det enda som är tillåtet utöver detta avser specialuttag med 110 volt för rakapparater. Tänk på att aldrig använda någon elektrisk utrustning inne i ett badrum om kontakten till apparaten sitter i ett vägguttag utanför badrummet. Det kan vara förenat med livsfara att stå på ett fuktigt badrumsgolv och samtidigt hålla i en strömförande apparat.

Barnsäkerhet

Kökets utrustning, fönster och eluttag är små barns största faror. Placera farliga köksredskap, tvätt- och rengöringsmedel oåtkomligt för barnen. Ett barnsäkert spisskydd är en bra investering och kom ihåg att aldrig låta kastrullhandtag vara riktade så barn kan få tag i dem. Om spisskydd inte finns i lägenheten, prata med oss. Glöm inte att investera i barnsäkra fönsterhakar om sådana inte finns.

Barn är nyfikna och vill prova. Vägguttag kan verka spännande och ska kanske testas genom att ett föremål stoppas in i uttaget. Om föremålet är strömförande, kan olyckan vara framme. I nyare hus är alla eluttag försedda med petskydd. Om din lägenhets eluttag inte är försedda med petskydd finns billiga skyddsproppar av plast att köpa. Det är en billig försäkring! Tänk också på att köpa grenuttag och skarvsladdar med uttag som har petskydd.

Stäng tjuven ute

Det finns flera enkla knep för att försvåra för inbrottstjuvar. Var observant på trapphusdörrar och källardörrar som står öppna eller stänger dåligt. Meddela alla brister till oss.

Håll balkongdörr och fönster stängda om du inte är hemma och kan ha uppsikt över bostaden. Undvik att ha stöldbegärliga saker i vinds- eller källarförråd, och skaffa ett säkert hänglås. Se till att förrådet är låst även om du inte använder det. Kom ihåg att hemförsäkringen inte täcker stöldbegärligt gods som förvaras i källare eller vindsförråd.

Förhindra brand

Levande ljus är stämningsfullt, men tänk på att aldrig lämna rum med levande ljus, inte ens värmeljus, utan tillsyn. Finns det småbarn hemma? Låt aldrig tändstickor eller tändare finnas inom räckhåll för barn. Kontrollera att brandvarnare finns i bostaden och anmäl till oss om byte av batteri så fort som möjligt när brandvarnare larmar genom att den ger ifrån sig ett regelbundna pip.

I alla våra fastigheter finns brandvarnare installerat av oss. Brandvarnarens batteri har lång livslängd. Som hyresgäst tar du själv ansvar för dess funktionskontroll genom att trycka på brandvarnarens knapp. Pipsignalen som hörs innebär att brandvarnaren fungerar.

Om olyckan är framme

VARNA – omgivning om att brand eller annan akut händelse inträffat
RÄDDA – alla som är i omedelbar fara
LARMA – räddningstjänsten, ambulans och polis via SOS på telefon 112
SLÄCK – om du bedömer att klara av det utan att ta några onödiga risker
STÄNG – in branden. Stängda dörrar och fönster minskar tillförsel av syre till branden.

GÅ ALDRIG UT I ETT RÖKFYLLT TRAPPHUS!

Vid brand stiger röken uppåt. Därför är det lättare att se och andas nere vid golvet. Kryp alltid ut ur ett brinnande eller rökfyllt rum.

Larma SOS – 112

När det inträffar en olycka ska du ringa larmnummer 112. Ditt samtal kopplas då till länets SOS-central som larmar ut den hjälp du behöver. Oavsett vilken telefon du ringer ifrån, slår du alltid 112 utan riktnummer. Det gäller även mobiltelefoner. Det är viktigt att svara SOS-operatören på följande frågor:
Vad har hänt?
Var har olyckan inträffat?
Vem är du
Var ringer du ifrån?

Röken är farligast

Försök lokalisera branden, en brand i en fåtölj är tillräckligt för att fylla en villa eller lägenhet med dödlig rök. Är röken och hettan besvärande försök krypa eller hålla en låg ställning under utrymning och eventuella släckförsök. Röken är det största hotet när det brinner. Den innehåller ämnen som söver och kväver samtidigt som den gör det svårt att orientera sig. Vid golvet finns alltid friskt syre att andas och värmen är mycket lägre vid golvet.

Brand i elektriska apparater

Ha aldrig dukar, prydnadssaker eller levande ljus på din TV.
Börjar det brinna i TV:n eller andra elektriska apparater, dra ur kontakten! Täck över med t.ex. mattan eller våta handukar och få ut TV:n ur bostaden eller stäng in den i ett mindre utrymme. Har ni handbrandsläckare med pulver eller skum, kan givetvis den användas.
Larma räddningstjänsten.
Elfel och överhettningar är vanliga när det gäller tvätt och diskmaskiner samt torktumlare. Därför ska du aldrig tvätta, diska eller torktumla när du lämnar bostaden.

Brand på spis

Börjar det brinna när du steker, friterar eller på annat sätt hettar upp olja, fett eller stearin. Lägg på locket! så kväver du branden. Använd absolut inte vatten!!! Vatten innebär att elden kan sprida sig explosionsartat. Du kan även bli brännskadad.

Brand i inredning

Börjar det brinna i soffan, sängen eller annan lös inredning, försök kväva branden eller använd vatten för att kyla. Riv ner och trampa på eventuellt brinnande gardiner. Många bränder kan du släcka utan att använda någon speciell släckutrustning. Får däremot branden fäste så krävs det en handbrandsläckare för att ha en möjlighet att släcka. Begränsa branden genom att stänga branden till utrymmet om du ej lyckas att släcka branden.

Flervåningshus

Lägenheter i flervåningshus har ett gemensamt trapphus. Då är det viktigt att trapphuset inte blir rökfyllt.
Brinner det i din lägenhet så kom ihåg att stänga dörren när ni lämnar lägenheten. Om det brinner i en grannes lägenhet behöver ni inte utrymma i första läget. Avvakta i er lägenhet så länge ni inte får in rök i lägenheten.

Gå ej ut i trapphus som börjat att rökfyllas!

Hemförsäkring

Skaffa en hemförsäkring! Det finns många som bittert har ångrat sig när olyckan varit framme och en hemförsäkring saknats. Hemförsäkringen är ett billigt skydd om du råkar ut för brand, stöld eller skador på din egendom.

Utflyttning

Att bryta upp och flytta till ett nytt boende är ibland oundvikligt och nödvändigt av olika skäl. Naturligtvis hoppas vi att du är nöjd och har trivts så bra hos oss att vi får nöjet att erbjuda dig även ditt nya hem. Och så passar vi på att tipsa om några saker att tänka på om du flyttar.

Säga upp avtal

Uppsägning av hyresavtalet görs alltid skriftligt och uppsägningstiden är 3 hela kalendermånader. Ett avtal som exempelvis sägs upp någon gång under mars månad, upphör att gälla den 30 juni.

Besiktning

Innan du flyttar måste lägenheten besiktas av oss.

Visning

När lägenheten är uppsagd har nya hyresgäster rätt att komma och titta på den. Även om du redan har flyttat så måste nya hyresgäster kunna titta på lägenheten fram tills ditt avtal löpt ut.

Lämna lägenheten som den var

När du flyttar är det viktigt att du återställer lägenheten till det skick den var i när du flyttade in.

Dekaler, kontaktpapper och hyllpapper skall tas bort ur lådor och skåp liksom stift och spik.

Tavelkrokar, spik och dylikt skall ej i onödan dras ut ur väggar och tak då efterkommande hyresgäst eventuellt kan använda dessa.
Eventuella skador som uppkommit i lägenheten skall i möjligaste mån rättas till, det blir billigare för dig.
Vid nermontering av persienner gäller återställningsskyldighet av hål och dylikt i fönstersnickerier.

Städning

Du skall lämna ifrån dig en välstädad lägenhet. Glöm ej balkong och förrådsutrymmen samt eventuell förhyrd garageplats. Stänga alla fönster och vädringsluckor. Är du osäker på om din städning är tillräckligt bra kan du begära städbesiktning av oss.

Senast klockan 12.00 dagen efter det hyrestiden går ut, normalt månadens första vardag ska du ha lämnat lägenheten. Då ska allt vara städat och klart för den nya hyresgästens inflyttning.

Lämna nycklarna

Vi rekommenderar att nycklarna lämnas på Arjeploghus. Det är bäst för alla parter. Vi kollar att rätt nycklar lämnas till oss och därmed får den inflyttade hyresgästen också rätt nycklar. Saknas nycklar eller om det är kopior, så blir det rätt person som, i så fall, får betala detta.

Avstängning av el ,tv och internetabonnemang.

När du flyttar in eller ut hos oss så behöver du kontakta Vattenfall eller annan elleverantör för att koppla av eller på elen i lägenheten. (gäller endast med egna elabonnemang)

Avstängning eller flytt av  Tv o internet abonnemang.

Gör adressändring

Flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress.

Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).

Ändra din hemförsäkring

Glöm inte att kontakta ditt försäkringsbolag och tala om att du har flyttat.

Vad får du göra själv
Vi har ansvar för att, med skäliga tidsmellanrum, måla och tapetsera i din bostad. Det hindrar inte att du själv, på egen bekostnad, målar och tapetserar i ditt hem. Men tänk på att arbetet ska vara fackmässigt utfört. Är arbetet felaktigt utfört, felaktigt material har används eller färgsättningen anses extrem, så kan bruksvärdet på bostaden minska och du blir ersättningsskyldig när du flyttar.

Om du är osäker på vad du får, eller inte får, göra – prata med oss.

Autogiro

I det fall du önskar att betala hyran via autogiro kontaktar du Arjeploghus på telefonnummer 0961-14301.

Autogiroblankett att ladda ner 

 

 

 

 

Badrum
Våtutrymmen tål inte hur mycket fukt som helst. Se därför till att vädra efter dusch och bad, öppna gärna fönstret en stund om det finns ett sådant. Lämna dörren till badrummet på glänt nattetid och torka alltid upp synligt vatten.
Barnvagnar
Barnvagnar får inte ställas i trapphuset eller direkt utanför porten eftersom detta är en utrymningsväg och försvårar dessutom insatser av räddningstjänsten.

Totalförbud mot brännbart i trapphuset!

Bilplats/motorvärmare
Det finns motorvärmarplatser och garage att hyra efter tillgång. Kontakta Arjeploghus på telefon 0961-14301 eller besök oss på Torggatan 5 för att teckna avtal eller ställa dig i kö för motorvärmarplats eller garage.

APP för G-CTRL

Vårt styrsystem för bilmotorvärmare är uppkopplat mot Internet och det innebär att du också kan få en APP för att styra eluttagen via en smartphone.

Appen är ingen app i egentlig mening, men fungerar som en sådan då du skriver in adressen www.webel-online.se i din telefons webläsare. Du får då en fråga:

Vill du gå till den mobilanpassade sidan?

Välj OK.

Mobilen kommer därefter att spara en symbol i din telefon och du blir alltid inloggad via ”appen”. Dina inloggningsuppgifter är desamma som om du har loggat in på din dator.

Appen finns både på svenska och engelska.

Handbok för Webel appen G:a

Handbok för Webel appen Nya

Komplett Handbok för Webel

Bredband

Alla Arjeplogshus lägenheter har tillgång till internet-uppkoppling via fiber

Hur gör jag om jag vill beställa?

Vi har Öppetnät via  Zmarket  https://zmarket.se/privat 

 

Vad behöver jag till min dator?

Du behöver nätverkskort och TP-kabel. Det finns att köpa hos någon datahandlare.

Det finns en fast router vid internetuttaget vill man ha trådlös router får man ordna det själv.

Vad händer när jag flyttar?

Om du flyttar till en annan lägenhet som är ansluten till operatörens nät följer ditt Internetabonnemang med om du gör en adressändring hos operatörens kundtjänst.

Cyklar
Cyklar får inte ställas i trapphuset eftersom det är en utrymningsväg vid brand och försvårar dessutom insatser av räddningstjänsten.

I  många av våra hus finns det cykelrum i källaren alternativt cykelställ utanför.

Totalförbud mot att ställa något i trapphuset!

Dörrar
Om du plockar bort dörrar i din lägenhet måste du sätta tillbaka dem när du flyttar från lägenheten. Se till att förvara dörrarna så att de inte skadas eller förstörs.
Elbilsladdare

Arjeploghus har för nuvarande inga elbilsladdare. Planer finns för framtida laddare men ingenting är klart än. 

Felanmälan
Du är skyldig att snarast möjligt anmäla fel och brister som uppkommer i lägenheten till Stiftelsen Arjeploghus.

Det gäller även om du upptäcker ohyra eller skadedjur.

Felanmälan görs på hemsidan

eller ring  0961-14304 mellan kl 08.00-16.00   Akuta fel : 16,00-08.00

FEL SOM DU FIXAR SJÄLV

  • Byte av glödlampor och lysrör
  • Byte av proppar i elskåpet
  • Byte av batteri i brandvarnare
  • Rensning av golvbrunn i dusch eller under badkar
  • Rensning av vattenlåset under tvättstället i badrum
  • Rengöring av filter i fläkt
  • Rengöring runt och av ventilations don i tak

 

Fettfläckar
Ett vanligt problem man oftast inte tänker på, men som upptäcks efter att man skall flytta ut från lägenheten är att det blir fettfläckar på tapet och målade väggar där sängar eller soffor har stått. När man lutar huvudet mot väggen fastnar fett från håret på ytan. Det händer också om man sitter eller ligger för nära väggen, resultatet blir densamma, om än lite svagare.

Om man har otur och har nytapeserad/nymålad vägg där fettfläckar har uppstått, kan man bli ersättningsskyldig. För att undvika fettfläckar på väggen så kan man använda en sänggavel istället för att ställa sängen rakt mot väggen utan något skydd mot tapeten. Soffor kan man dra ut en bit ifrån väggen

 

Fåglar
Du får inte mata fåglar från balkongen eftersom bröd och frön drar till sig skadedjur. Det finns även risk för spridning av smitta.

 

GDPR
Information om behandling av personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter när du söker bostad hos oss och när du sedan blir kund, men även en tid efter att du flyttat från oss. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer.

En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, samt kontaktuppgifter som telefonnummer och e­postadresser.

Personuppgiftsansvarig

Stiftelsen Arjeploghus , är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag gör på vårt uppdrag.

NÄR DU STÄLLER DIG I VÅR BOSTADSKÖ
Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge du står i vår kö. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och raderar dina personuppgifter.

NÄR DU ERBJUDS EN BOSTAD HOS OSS
När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner du lämnar till oss. Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna

Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad en lägenhet hos oss på grund av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi dock att bevara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslutet.

UNDER HYRESFÖRHÅLLANDET
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver.

Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana.

Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag.

Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.

Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet ett företag som tillhandahåller bredband eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT­system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig.

Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att gälla.

NÄR HYRESFÖRHÅLLANDET ÄR SLUT
Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från din lägenhet men vissa uppgifter måste vi spara i minst två år därefter som till exempel hyresavtalet. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi att spara i sju år inklusive innevarande år.

DINA RÄTTIGHETER
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta.

Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag (dataportabilitet).

Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.

Husdjur

Håll uppsikt över ditt eller dina husdjur, så att de inte stör dina grannar eller förorenar lekplatser, trädgårdsytor och andra utrymmen i huset. Husdjur får inte springa lösa inom fastigheten.

 

 

Att visa hänsyn
För att vi skall få ett trevligt boende finns en del saker som vi bör tänka på för oss som bor inom Stiftelsen Arjeploghus fastighetsbestånd. Genom att följa trivselreglerna kan såväl gammal som ung bidra till den goda gemenskapen i vår trappuppgång/bostadsområde.

Gården är ingen parkeringsplats

Vår gemensamma utemiljö blir ännu mer trivsam om vi använder de uppställningsplatser som är avsedda för cyklar och mopeder.

Respektera parkeringsbestämmelsen på gårdsplanen. Vid flyttning, om du är rörelsehindrad eller vid transport av tunga och skrymmande laster är det givetvis tillåtet att köra in. Kom dock ihåg att avlägsna bilen snarast! Detta är främst viktigt för att eventuella sjuktransporter etc skall ha fri framkomlighet till porten.

Gårdarna

Katter skall hållas under uppsikt och hundar skall vara kopplade, så att de inte stör eller förorenar i sandlådorna, på gångvägarna och grönområdena. Apropå föroreningar så lämnar vi givetvis inte heller några cigarettfimpar, snusprillor etc på gården.

Genom att visa hänsyn och gott omdöme, kan vi alla njuta av vistelsen utomhus.

Trivsel

Tänk på att ditt golv är grannens tak. Det är därför viktigt att du t.ex. inte låter TV, radio eller stereo stå på för högt. Detta är särskilt viktigt mellan kl. 22:00 och 07:00, då vi bör iaktta ”största möjliga tystnad”. Om du planerar att ha fest, meddela då grannar i god tid om detta.

Vi vill alla ha det fint i lägenheterna. Därför är det ibland nödvändigt att borra, spika och såga. Detta görs på vardagar mellan kl 07:00 och 20:00 samt lördagar och söndagar fram till kl 16:00.

Gemensamma utrymmen

Tillsammans ansvarar vi för entré, trapphus och övriga gemensamma lokaler. Därför är det viktigt att vi förvarar våra saker i de utrymmen som har tilldelats oss och låter övriga utrymmen vara fria.

Det får inte stå barnvagnar, rollatorer, cyklar eller annat gods utanför era dörrar. Trappan är Er brandväg, den måste vara framkomlig!

Lägg inte heller torkmatta utanför längenhetsdörren, då detta utgör hinder för städning

För allas trevnad, rök inte i våra gemensamma utrymmen och glöm inte att släcka ljuset och låsa när du går.

Tvättstugorna

Viktigt är att vi följer anvisningarna som finns i tvättstugorna. Då går arbetet lättare och våra maskiner fungerar bra och håller längre.

Naturligtvis gör vi rent i tvättstugan efter vårt tvättpass exempelvis sopar och torkar golv samt gör rent filter i torktumlaren.

Om skada eller något annat fel uppstår – gör omedelbart en felanmälan till Stiftelsen Arjeploghus på telefon 0961-14 304 alternativt på www.arjeploghus.se

Internet/Tv

Öppet fibernät!

Vi erbjuder ett öppet fibernät till våra hyresgäster som medför ökad kvalitet, valfrihet och datahastighet.

Vad innebär ett öppet nät för mig som hyresgäst?

Öppet nät betyder att du inte är bunden till en enda tjänsteleverantör utan du kan själv välja vilket utbud och vilken leverantör du vill ha utöver grundutbudet.

Digital-tv från Telia

Siftelsen Arjeploghus kollektiva digital-tv avtal med Telia innebär att:

  1. Digital-Tv paket start  ingår i hyran
  2. Du som hyresgäst står som användare/ansvarig och  du behöver egna individuella koder för tv-avtalet.

Hur gör jag för att det ska fungera?

Du måste registrera dig hos Telia för dina individuella koder.

Du gör det enkelt på www.telia.se/aktivera eller ring Telia på 020-202070 då hjälper de dig. Dina nya koder knappar du in i din tv-box som Telia skickar till dig.

 

Kanaler som ingår  : svt1, svt2, svt barn, svt 24, kunskaps kanalen, tv4, axess tv

Internet tjänst : Beställer Du på tjänsteportalen www.zmarket.se  där har du möjlighet att välja i ett stort utbud av tv- och bredbandstjänster.

Felanmälan

Problem med tv:ns grundutbud, kollektiva digital-tv, kontakta Telia:020-202070.

Problem med internet eller har du problem med ett utökat tv-utbud, kontakta din tjänsteleverantör.

Det finns en fast router vid internet uttaget vill man ha trådlös router får man ordna det själv.

Vad händer när jag flyttar?

Om du flyttar till en annan lägenhet som är ansluten till operatörens nät följer ditt Internetabonnemang med om du gör en adressändring hos operatörens kundtjänst.

Marksänd tv via antenn uttaget

Alla Arjeplogshus lägenheter har tillgång marksänd digital-tv signal via antenn uttaget.

Du behöver utrustning som klarar av mottagning av marksänd digital-TV, en digitalbox. De flesta nyare TV-apparater har inbyggd digitalbox som klarar av mottagningen av digital-TV. Du behöver då endast göra en ny kanal sökning för att få tillgång till basutbudet som består av SVT1, SVT2, SVT 24, TV4, TV Finland , SVT Barnkanalen och Kunskaps kanalen .

Du som inte har utrustning för mottagande av digital-TV behöver skaffa en digitalbox för mottagande av digital-TV via marknätet. Vill du endast ta del av basutbudet räcker det med en enkel digitalbox utan plats för programkort. Vill du ha ett utökat kanal utbud behöver du ansluta till Internet.

 

Under 2024 har Boxer börjat fasa ut sin programkortslösning.
Detta innebär att man flyttar över kunder med programkort till ny hårdvara som tar emot digital tv via bredbandet (IPTV).

Det finns inget exakt datum för när programkortslösningen kommer att upphöra, men just nu så pågår ett arbete med att löpande kontakta kunder med abonnemang och programkort. Utskicken görs i flera etapper och alla berörda kunder kommer att få ett flertal informationsutskick innan förändringen träder i kraft.

Den hårdvara som skickas ut är i första hand Boxers TV-hub mini. Alla kunder kommer sedan att få god tid på sig att installera sin TV-hub mini innan programkortet inaktiveras.

För att ta emot tv med TV-hub mini behövs WiFi med minst 25 Mbit/s, vilket i sin tur kräver att man har bredband.

Har man redan bredband via fiber är det med andra ord inga problem. Om man saknar snabbt bredband kommer man dock behöva skaffa mobilt bredband för att fortsatt kunna ta emot linjär tv.

 

 

När du flyttar in

Vi vet att du är ivrig att komma på plats i ditt nya hem så snabbt som möjligt, men vi vill passa på att tipsa om några saker som kan vara bra att känna till när det är dags att flytta in.

När kan du flytta in?

Du har rätt att flytta in klockan 12.00 dagen då ditt hyresavtal börjar att gälla. Är det en lördag, söndag eller helgdag som avtalet börjar att gälla sker inflyttning tidigast kl. 12.00 den första vardagen efter helgen.

Adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket ( www.skatteverket.se/flytta ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring ( www.adressandring.se ).

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan

Nycklarna

Alla nycklar hämtas på Stiftelsen Arjeploghus. Vill du har fler nycklar till din lägenhet kan du beställa det på vårt kontor.Kostnaden för extra nycklar får du stå för själv.

Tänk på att om du tappar bort någon nyckel, får du bekosta ett låsbyte när du flyttar från lägenheten.

Inkoppling av el

De flesta hyresgäster har eget abonnemang för hushållselen och väljer själva vilken elleverantör kontrakt tecknas med.

Du måste själv anmäla till din elleverantör när du flyttar in och ur lägenheten. Tex  Vattenfall  .  Glöm inte att abonnemanget ska avslutas när hyresavtalet upphör.

Följande adresser  ingår hushållsel för närvarande .

Drottninggatan 46-50 , Jakobs/Domängatan, Stor/Torggatan, Björkgatan , Gräns/Vintergatan

Gå igenom lägenheten

När du flyttar in i en lägenhet är det viktigt att du själv kontrollerar om det finns några brister som inte finns med i besiktningsprotokollet. Kontakta oss så fort som möjligt och senast inom 7 dagar om du hittar fel eller brister som inte finns upptaget i besiktningsprotokollet.

Uthyrning av bilplatser sker via vår bostadsförmedling.
Telefon: 0961-14 301

Området kring lägenheten

Husdjur

Hundar och katter skall hållas i koppel inom bostadsområdet. Tänk på att det finns de som är rädda för hundar. Husdjuren ska inte rastas var som helst i bostadsområdet. Om hundrastplats finns i området , använd den. Var också noga med att ta upp efter hunden.

Se till din katt! Den får inte springa lös så att den kan uträtta sina behov i barnens sandlådor eller i grannens trädgårdsland.

Nyttja balkongen rätt

En kopp kaffe på balkongen en vacker dag är trevligt. Men att grilla på balkongen är inte tillåtet då det innebär att grillos kommer in till grannen. Det är också en självklarhet att du inte skakar mattor, sängkläder eller andra föremål från balkongen. Tänk på dina grannar!

Mata inte fåglar eller harar från balkong eller fönster. Det kan leda till att råttor och möss lockas till huset för att sedan ta sig in. Ett välskött fågelbord en bra bit bort från huset är ett bättre sätt att hjälpa fåglarna en kall vinter.

Bilåkning i området

Barn ska kunna leka säkert inom bostadsområdet och föräldrar skall kunna känna sig trygga. Undvik att köra bil eller annat fordon inne i bostadsområdet. Om du måste köra in för i- eller avlastning, kör sakta och försiktigt. Tänk på barnen!

Tänk också på att bilvägar, körbanor och parkeringsplatser är dåliga lekplatser för barnen. Se till att barnen åker cykel, kälke, skidor, pulka och skateboard på trafikfria platser.

Gårdar och den yttre miljön

Det blir allt vanligare att hyresgästerna tillsammans tar ansvar och hjälper till med skötsel av den egna gården. Gården ska passa hyresgäster i alla åldrar för att kunna nyttjas av var och en som bor där. Om vi tar ett gemensamt ansvar och är rädda om buskar och träd och inte kör med fordon på gräsytor får vi en finare gård och ökad trivsel.

Ordning i trapphus och entréer

Visst kan det se trevligt ut med en blommande växt i ett trapphusfönster eller en julkrans på lägenhetsdörren till jul. Men ställ inte saker i trapphus eller utanför lägenhetsdörren. Cyklar, skidor, pulkor, barnvagnar osv utgör ett hinder när trapphus ska städas. Skrymmande föremål kan också vara i vägen för rörelsehindrade eller för utryckningspersonal om en olycka är framme.

Tvättstugan

Tvättstugan är nog det viktigaste gemensamma utrymmet i bostadshuset. Var noga med att boka och hålla tid ordentligt och följ de regler som finns för tvättstugan. Läs och följ också de anvisningar som finns för maskinerna noga.

Tänk på miljön – överdosera inte tvättmedel.

När du är klar, städa ordentligt i tvättstuga och torkrum efter dig.

Rökning

​Rökning är inte tillåtet i trapphus, tvättstugor eller gemensamma utrymmen. Rökning är tillåtet i din lägenhet men du kan bli skyldig att betala för en eventuell sanering av din lägenhet den dagen du flyttar ut.

Bor du i en nyrenoverad lägenhet kan det handla om väldigt, väldigt mycket pengar att sanera och renovera en lägenhet efter en rökare, vilket du kommer bli debiterad för. Även rökning under fläkt skadar lägenheten. Av företalad anledning, rök gärna på balkong eller uteplats.

 

 

Skadegörelse

Du som hyresgäst har själv ansvaret över din lägenhet. Ren skadegörelse tex att man slagit hål i väggar eller dörrar kommer alltid att debiteras. Även om tex din kompis har gjort något är det fortfarande du som har ansvaret över din egna lägenhet och det är du som blir återbetalningsskyldig. 

Störningar

Prata i första hand med  den som stör. Är detta inte möjligt notera vem som stör ,tidpunkt och kontakta oss på dagtid.

Vi har ingen störningsjour men i särskilda fall kan vi åka ut då vi anser att det inte finns något annat vi kan göra. Vid en konstaterad störning så fakturerar vi en kostnad på 1500:- kr

Vad säger lagen?

Enligt bostadsrättslagen får en boende ”inte utsätta sina grannar för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön på ett sätt som inte skäligen bör tålas”.

Störningar kan vara av skilda slag t.ex. ljud, lukter eller hotfulla beteenden.

Bedömningen av huruvida en störning föreligger ska ske objektivt utan hänsyn till den drabbades personliga förutsättningar. Att en person inte tål grannens balkongrökning p.g.a. sin astma eller att en person med sömnsvårigheter hålls vaken av fotsteg från grannen ovanför gör alltså inte att omständigheterna ska anses som störningar även om personerna i praktiken blir störda.

Utgångspunkt är vad som är den allmänna uppfattningen att en boende i flerfamiljshus bör tåla.

Boende i flerfamiljshus måste tåla vissa störningar, exempelvis ”levnadsljud” såsom lekande barn, dammsugning, tv-ljud, barn med kolik skriker på natten ibland, att nattjobbare lagar mat och duschar mitt i natten samt att folk spelar musik dagtid

 

 

 

Temperaturer

För inomhustemperatur i din lägenhet gäller Socialstyrelsens normer.

1. Mät rätt!

Ska du mäta temperaturen inomhus, placera termometern mitt i rummet cirka 1,5 meter ovanför golvet. Har du under 20 grader där du vistas ska du göra en felanmälan. Men räkna med att inomhustemperaturen sjunker tillfälligt vid väderomslag, innan värmesystemet kommit igång. 

2. Håll elementen fria

Undvik att ställa möbler eller ha tunga gardiner framför radiatorerna. Är elementen täckta blir det kallare inomhus eftersom termostaten  slår av när det blir för varmt. Den varma luften ska kunna cirkulera fritt.

3. Håll friskluftsventilerna öppna

Om byggnaden saknar mekanisk tilluft har flera fönster en tilluftsventil som ska vara öppen för ett bra inomhusklimat. Sämsta sättet att få det varmare är att stänga ventilerna helt, då störs ventilationen i lägenheten. 

4. Rör aldrig ventilerna i kök och badrum

I kök och badrum finns frånluftsventiler vars funktion är att se till att fuktig och illaluktande luft sugs ut ur bostaden. Dessa reglerar luftflödet i lägenheten och ska endast justeras av en tekniker.

 

Trapphus/Entréer

Ordning i trapphus och entréer

Visst kan det se trevligt ut med en blommande växt i ett trapphusfönster eller en julkrans på lägenhetsdörren till jul. Men ställ inte saker i trapphus eller utanför lägenhetsdörren.

Cyklar, skidor, pulkor, barnvagnar osv utgör ett hinder när trapphus ska städas.

Skrymmande föremål kan också vara i vägen för rörelsehindrade eller för utryckningspersonal om en olycka är framme.

För att vi ska kunna garantera fria utrymningsvägar vid exempelvis brand får du inte placera föremål i entré, trapphus, vinds- och källargångar.

Trapphuset är en viktig utrymningsväg

Trapphuset är ett gemensamt utrymme för alla hyresgäster och är i händelse av brand eller sjuktransport den huvudsakliga utrymningsvägen. Det är därför viktigt att det inte förvaras saker i trapphuset som blockerar eller försämrar utrymningsmöjligheterna. MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap, rekommenderar att trapphus hålls helt fria från saker dels på grund av utrymningsmöjligheterna, dels på grund av risken för brand och rökutveckling. På MSB:s webbplats finns mer information om detta.

Motorvärmarstyrning

Tvättstugan

För att boka tvättstuga använder du din  bokningscylinder .

Tvättstugan är nog det viktigaste gemensamma utrymmet i bostadshuset.

Var noga med att boka och hålla tid ordentligt och följ de regler som finns för tvättstugan.

Läs och följ också de anvisningar som finns för maskinerna noga.

Tänk på miljön – överdosera inte tvättmedel.

Du måste  även komma ihåg att rengöra filter i torktumlare

När du är klar, städa ordentligt i tvättstuga och torkrum efter dig.

Uthyrning i andra hand

Skärpta regler för att hyra ut lägenheter i andra hand

Den 1 oktober 2019 infördes nya strängare regler mot otillåten andrahandsuthyrning. Även reglerna kring lägenhetsbyten och handel med hyreskontrakt skärptes. Dessutom förtydligades reglerna om inneboende. Förändringarna är viktiga att känna till eftersom en överträdelse av reglerna kan innebära att du som hyresgäst förlorar ditt hyreskontrakt, eller gör dig skyldig till brott.

Andrahandsuthyrning kräver hyresvärdens samtycke

Du får inte hyra ut din lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan tillåtelse, riskerar du att omedelbart bli av med ditt hyreskontrakt. Tidigare har man som hyresgäst haft möjlighet att vidta rättelse, det vill säga att sluta med andrahandsuthyrningen, eller att ansöka om hyresnämndens tillstånd och få ansökan beviljad. Den möjligheten finns inte längre.

Andrahandshyrans storlek

Du får inte ta ut en högre hyra än vad du själv betalar. Förstahandshyran är alltså ett tak för andrahandshyran. Om du hyr ut din lägenhet fullt möblerad får du göra ett tillägg om högst 15 procent. Om el, bredband, tv-kanaler eller liknande ingår i hyran, får du bara ta betalt för dina egna kostnader.

Du riskerar att förlora ditt hyreskontrakt med omedelbar verkan om du tar ut en för hög hyra.

Inneboende

Att ha någon inneboende hos sig kräver inte hyresvärdens samtycke. Du måste dock använda lägenheten som din fasta bostad, eller ha den som en så kallad komplementbostad, för att det ska vara fråga om en inneboendesituation.

Den hyra som den inneboende betalar till dig ska vara proportionerlig i förhållande till den hyra du själv betalar. En inneboende som disponerar hälften av lägenheten ska alltså inte betala mer än hälften av förstahandshyran.

Lägenhetsbyte

Det krävs alltid samtycke från hyresvärden eller tillstånd från hyresnämnden för att du ska få genomföra ett lägenhetsbyte. Både hyresgästen som vill överlåta sin lägenhet och den som lägenheten överlåts till ska ha varit bosatta i sina lägenheter under minst ett år.

Olagligt i vissa fall

Sedan den 1 oktober 2019 är det brottsligt att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke, eller hyresnämndens tillstånd, och ta emot en hyra som inte är skälig, det vill säga för hög.

Det är även brottsligt att förmedla, sälja och köpa hyreskontrakt. Tidigare var det bara brottsligt att begära betalning för hyreskontrakt. Straffet för att förmedla, sälja eller köpa hyreskontrakt är böter eller fängelse.

Folkbokförd på rätt adress

Du måste vara folkbokförd där du bor. Sedan den 1 juli 2018 är det brottsligt att lämna oriktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när man flyttar. Straffet är böter eller fängelse.

Riktlinjer för andrahandsuthyrning

Här finns pdf dokument 

Stiftelsen Arjeploghus

Kontakta oss

5 + 6 =

Stiftelsen Arjeploghus

Torggatan 5
938 31 Arjeplog
Telefon: 0961-143 01
E-post: info@arjeploghus.se

Telefontider :Måndag-Fredag 08:00-14:00

Besökstider : Måndag-Torsdag 09:00-11:00

Har du inte möjlighet att komma till oss under  våra öppettider, ring 0961-143 01 så bokar vi en tid som passar dig bättre !

Felanmälan

Felanmälningar får med fördel göras på vår hemsida via vårat formulär. Det går också att felanmäla via telefonen på 0961-143 04 under dagtid.

Vid akuta fel ring journummer 0961-143 04.
Som akuta fel räknas exempelvis elavbrott, vattenläckage samt stopp i avlopp som kan medföra risk för skada på egendom och fastighet. OBS inga ej akuta felanmälningar efter telefontider.